Friday, December 24, 2004

سلسلة نصوص عربية مترجمة الى الهولندية ....ترجمة مهدي النفري


Boujema El Aoufi
الشاعر المغربي بوجمعة العوفي
Het spoor van het huis op de berg
Tussen ons Verdriet en gedichten
en een planeet van delirium
trek ik het achteruit een weinig zodat, verrukt, u naar uw huis op de berg kruist. ..
Tussen ons
Vlammen en gras
en een melkweg van vrouwen!
Elke één een volledig bos!
Twee sterren vóór avond-tijd
Zullen Sylvia
Van de hoogte van haar pijnlijk teken (Aries),
met her zwarte Spaanse sluier dalen,
die door twee jongens en wachten die van de tempel Babylonian wordt begeleid,
haar met dauw bedekt hart houden naar u,
Zij zal plotseling als de prachtige het noordenster kruisen. ..
haar lichtgevende hand bellen zal niet de door-klok Zoals uw gewoonte in de behandeling van haar duidelijke vrees bij de zeer kleine uren is,
niet omdat niemand daar om tot de visitor voorwaarde,
maar vrees dat uw verwante prooi van de bloeddaling aan de famished wolveneetlust verdient te betekenen
Vanavond stierft Buckingham bloem
of die van metaal maak geen verschil.
Aangezien zij hield herhalend in uw definitieve droom. .
. Zij ging uit zelfs alvorens de prins haar leeg portret op de muur opmerkte!
De dichter begrijpt alleen de betekenis van pijn wanneer, door zijn vingers,
de stilte uit tegen de avond uitspreidt
نبذة عن حياة الشاعر
ازداد سنة 1961 بمدينة تازة.
يشتغل بالتدريس، ويتابع دراسته العليا بكلية الآداب والعلوم الإنسانية بفاس ( شعبة الفلسفة ـ تخصص علم الاجتماع ).
بدأ الكتابة والترجمة والنشر منذ سنة 1986، في مجالي الشعر والنقد (الأدبي والتشكيلي).
عضو ببيت الشعر، ونال جائزة الشارقة للإبداع العربي ـ الإصدار الأول في الشعر ( الدورة الرابعة ـ 2001 ).
نشر العديد من الترجمات والمقالات الإبداعية والنقدية، والقصائد، والنصوص، والقراءات والدراسات في مجالي الأدب والفنون التشكيلية، بالعديد من الصحف والمجلات المغربية والعربية .
صدر له:
- بياضات شيقة، منشورات دائرة الثقافة والإعلام بالشارقة، دولة الإمارات العربية المتحدة، (طبعة أولى، 2001)، (جائزة الشارقة للإبداع العربي ).- أصدقاء يغادرون حنجرتي، منشورات وزارة الثقافة والاتصال، الرباط، 2001

No comments: